Favorites in Paris: winkels - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Nicolien Martine Pijnenburg - WaarBenJij.nu Favorites in Paris: winkels - Reisverslag uit Venlo, Nederland van Nicolien Martine Pijnenburg - WaarBenJij.nu

Favorites in Paris: winkels

Door: Nicolien Martine

Blijf op de hoogte en volg Nicolien Martine

22 December 2013 | Nederland, Venlo

Winkels

Algemeen

Van winkels weet ik veel af haha. Parijs is een heerlijke winkelstad met veel verschillende winkelbuurten. Prijzen variëren van heel goedkoop naar heel erg duur. Voordat ik wat leuke winkels en winkelstraten zal noemen eerst wat algemene info. In Parijs zijn bijna alle winkels op zondag gesloten. Alleen winkels in de buurt le Marais zijn op zondag (10.00u – 17.00u.) open. Dit zijn met name leuke (maar vaak prijzige) boetiekjes. Verder is het gigantische winkelcentrum bij metrostation La Défense vaak ook op zondag open. Hier vind je alle grote winkelketens. Op maandag zijn de winkels open, maar net als in Nederland gaan ze wat later in de ochtend/begin van de middag open.
In Parijs zijn winkels meestal aansluitend open, maar er zijn een aantal boetiekjes die ’s middags +- 2 uur de deuren sluiten.

Mode(ketens)

Als je houdt van shoppen bij de grote modeketens, zoals H&M, Zara en Mango heb je verschillende mogelijkheden, maar Rue Rivoli is het populairst. Deze straat ligt midden in het centrum en loopt van de buurt Marais helemaal naar het Louvre. De straat is dan ook 3 kilometer lang! In deze straat vind je dus met name grote modeketens, lingeriewinkels, schoenenwinkels en cosmeticazaken. Modeketens die we in Nederland niet (of niet zo goed) kennen en die qua stijl op H&M lijken zijn Jennyfer, Stradivarius, Vivaldi en Promod.
METRO St Paul, Hotel de Ville, Chatelet, Louvre-Rivoli, Palais Royal, Tuileries (Chatelet is het meest centraal).

Voor hetzelfde winkelaanbod kun je ook rond Opéra Garnier winkelen. Dit is een gezelligere buurt, maar als je strategisch wilt shoppen is Rue Rivoli beter. Het winkelgebied rond Opéra Garnier zijn namelijk allemaal verschillende straten. Maar als je voor gezelligheid gaat met eventueel een winkelbezoek dan kun je beter hier heen gaan. Hier ligt ook het beroemde Galerie Lafayette in de buurt. Als je moe bent van het winkelen kan je in deze buurt ook lekker een hapje eten.

Er zijn twee grote overdekte winkelcentra: Les Halles en Quatre Temps (METRO La Défense). Ik vind het niet heel gezellig om hier te winkelen, omdat het binnen is. Maar als je zoveel mogelijk winkels in één dag wilt zien, dan zijn dit goede plekken om heen te gaan. De winkels zijn met name gericht op mode, cosmetica/parfumerie en restaurantketens.

Make up

In Parijs is make up helemaal hot, en er zijn dan ook veel cosmeticazaken. Deze vind je door de hele stad. Met name de MAC heeft veel ketens. Zelf vind ik de Kiko en Reserve Naturelle erg leuk. Dit zijn beide make-up zaakjes waar je prachtige en zeer kwalitatieve make-up producten vindt. En: niet duur! Ik heb er zelf wat leuke lippenstiften gescoord. Ze hebben hier ook basic make-up benodigdheden zoals kwasten, nagellakremover en primers.

Er liggen 5 Kiko’s en 4 Reserve Naturelle’s in het centrum van Parijs. Als je de naam van de winkel intypt op googlemaps zie je gauw alle locaties.

Overig

BHV Marais is een gigantisch warenhuis in één van de gezelligste buurten in Parijs, le Marais. In deze winkel vind je alles; van gereedschap tot mode tot parfum tot papeterie. Het is een redelijk prijzige winkel, maar als je van winkels zoals de Bijenkorf, V&D en Mark&Spencer houdt dan moet je hier zeker even langs.
METRO Hotel de Ville

De Tati is een winkel met de prijzen en kwaliteit van de Action, maar met de grootte en assortiment van een grote V&D of Bijenkorf. Ik vind het een fijne winkel om basis spulletjes te halen. Ze hebben hier alles, make-up, schoenen, kleding, tuingereedschap, schrijfwaar, meubels, handdoeken etc. Bij metrostation Barbes-Rochechouart (vlakbij Sacre Coeur) ligt de grootste Tati van Frankrijk. De winkel hier neemt bijna een hele straat in beslag en ze verkopen hier zelfs bruidsjurken. Met name leuk als je er toevallig in de buurt bent of als je in Parijs woont of lang verblijft.

Kookaii

De Kookaii is een Franse winkel met mooie en kwalitatieve kleding. Het leuke aan deze winkel is dat er een grote outlet van is in Parijs. Hier verkopen ze eerdere seizoenen en basics zoals jassen, jeans en tshirts. De prijzen zijn ook echt veel lager en je vindt hier prachtige kleding voor een heel betaalbare prijs (truitje – 15 euro, jasje – 35 euro, jeans – 40 euro).
METRO Réamur-Sebastopol

Boeken

Als je van lezen houdt (en Engels kunt) moet je langs Shakespeare & Co (METRO Notre-Dame) in Quartier Latin. Ook als je niet graag leest is het de moeite waard om deze winkel even binnen te lopen. Piepklein en met duizenden boeken. Heerlijke winkel!
In dezelfde buurt (Boulevard St-Michel) vind je veel tweedehands boekenwinkels zoals Gilbert Jaune. Hier vind je prachtige boeken, van wetenschap tot kunst, voor weinig geld. Ook de Mona Lisait is een mooie boekenwinkel met ook prachtige posters van Parijs of van bekende kunst voor 5 euro.