eerste schooldag - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nicolien Martine Pijnenburg - WaarBenJij.nu eerste schooldag - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nicolien Martine Pijnenburg - WaarBenJij.nu

eerste schooldag

Door: Nicolien Martine

Blijf op de hoogte en volg Nicolien Martine

10 September 2013 | Frankrijk, Parijs

Beliebers,

Gister was mijn eerste schooldag! Om half zeven stond ik op. Het was erg wennen om na zoveel maanden weer vroeg op te staan. Het is ongeveer 45 minuten reizen van deur tot deur. Ik was gelukkig op tijd daar, om half negen begon de eerste les. De directeur deed open en vroeg waarom ik er was. Omdat ik les heb zei ik..?? Ze moest heel erg lachen; op het rooster mocht dan wel half negen staan, op een maandagmorgen mag je dat met wat korreltjes zout nemen. Dus de docent (en mijn 2 medestudenten) kwamen ergens na negenen aanzetten. Goed om te weten voor de volgende keer ;).

Mijn eerste les was 'English college writing' en binnen 5 minuten was het duidelijk dat het bijna exact dezelfde inhoud heeft als een vak wat ik in Maastricht heb gevolgd. Ik vond het wel chill om die voorsprong te hebben, maar toen bedacht ik me dat ik daarvoor geen studiepunten zou krijgen. Ik heb de les van 2,5 uur uitgezeten en daarna met de directeur gesproken: ze heeft me overgeplaatst naar management (daar begin ik volgende week mee). Dat was dus mijn eerste en laatste les Engels hier!

Na Engels had ik 5 uur (!) psychologie: psychologie van het exceptionele kind (kinderpsychopathologie zoals AD(H)D, autisme, hoogbegaafdheid, deviant/deviate (wonderkinderen) & mentale retardatie) én motivatiepsychologie. Deze twee vakken volg ik maar liefst met 2 anderen, wel wat anders dan in Maastricht (+- 100 studenten). Wel lekker, zo'n privéles. Onze psychologiedocente is Amerikaanse en echt superleuk en chill. Ze had zelf een jetlag dus we hebben rustig aan gedaan, vond ik geen enkel probleem ;). Inhoudelijk is het interessant maar niet echt uitdagend, veel herhaling en een beetje alsof je nog nieuw bent in de psychologie (dat zijn de 2 anderen studenten in tegenstelling tot mij ook). Maar op zich zijn het specifieke vakken (zie hierboven) en dat maakt dat ik zeker wel wat nieuws zal leren!!

Na die 5 uur psychologie (ik heb 3 keer een pauze van 5 minuten gehad, was na een uur al gesloopt) had ik eigenlijk nog 3 uur statistiek, maar gelukkig kon ik dat vak ruilen voor een ander vak omdat het ook teveel overlap had (en dan krijg je er geen studiepunten voor). Nu volg ik dus accountancy. Op zich heel interessant, het is totaal nieuw voor me, maar om half zes op een maandag na zo'n lange dag, tja, ik was er niet helemaal meer bij. Het 'erge' is is dat het de meest saaie docent allertijden is, en vanaf volgende week maandag heb ik hem dus 's ochtends van half negen tot kwart over elf én van half zes tot half acht. Heftig.

Bij accountancy zijn we met veel studenten, ik denk 8-10 zoiets. Ik ben het enige meisje maar heb leuk kunnen kletsen met een paar jongens. De rest is heel erg teruggetrokken. Trouwens, ik ben samen met één andere de enige niet Joodse op de uni (het is van oorsprong een Joodse universiteit in een Joodse buurt). Dat is even wennen, ze maken veel gebruik van het Hebreeuws en daar heb ik niet veel kennis over.
Ik ben verreweg de oudste, de rest is 16-18 ongeveer. Raar, het is de uni! Tijdens de lessen merk je dat wel, ik voelde me echt weer een middelbare school leerling. Grappig! De rest was met gummetjes aan het gooien en gekke bekken aan het trekken. Het zijn echte pubers! Bij psychologie viel het woord seks, nou nou, hun lachsalvo's hebben toch wel even geduurd! Maar daardoor was het zeker geen saaie dag!

Om half acht waren we klaar, zoals je begrijpt was ik totaal K.O. Het was al met al een leuke dag, de sfeer was goed en ik voelde me er thuis. Het enige jammere is dat ik niet echt contacten heb kunnen leggen waar ik buiten school mee zou optrekken, het was gezellig op school maar daarna ging ieder zijn eigen weg. Ach ja, ik vermaak me nog wel maar het is wel raar om de hele tijd alleen te zijn en alles alleen te doen. Wanneer komen de eerste bezoekers uit Nederland?!

Nu moet ik gauw de stad in om een zwarte, chique pantalon te kopen. Niet heel veel zin in, kost weer geld, maar ik moet 'm hebben voor mijn werk. Ik heb morgen opleidingsdag en het is me op het hart gedrukt dat ik dan een zwarte pantalon met jasje en hakken aanheb. Dus ja. Op naar Rue de Rivoli.

Voor nu geen foto's, ik zal zo snel mogelijk foto's posten van mijn kamer!

xoxo, Nic


  • 10 September 2013 - 20:07

    Claudia:

    Hey Nicolien,

    Hier even vanuit het regenachtige Maastricht een kort berichtje. Net je verhaaltje over je eerste schooldag gelezen. Moet een lichtelijke cultuurshock zijn geweest! Maar van een uitdaging ben je niet vies volgens mij. Ik wens je heel veel plezier onderweg en hoop dat je buiten de 18 jarige jongens nog wat leuke meiden treft om mee om te gaan. Liefs claudia

  • 10 September 2013 - 21:37

    Ingrid:

    Hey Nicolien!
    Leuk om je verhalen te lezen. Klinkt als een ontzettend drukke dag! Lange lesuren en weinig pauze. Vind het echt gaaf dat je dit doet!!
    Nog heel veel plezier, succes en vanalles.
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicolien Martine

Van 31 augustus 2013 tot 25 januari 2014 zal ik aan Touro University in Parijs studeren. Dit is mijn minor in het derde jaar gezondheidswetenschappen - klinische psychologie & geestelijke gezondheidskunde. Ik ga vakken volgen bij de faculteiten psychologie, geschiedenis, filosofie, accountancy en management. Op dit profiel houd ik je op de hoogte van mijn reis!

Actief sinds 12 Aug. 2013
Verslag gelezen: 922
Totaal aantal bezoekers 18417

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2013 - 31 December 2013

Parijs

Landen bezocht: