Joodse gewoontes, paintball & tentamens - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nicolien Martine Pijnenburg - WaarBenJij.nu Joodse gewoontes, paintball & tentamens - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Nicolien Martine Pijnenburg - WaarBenJij.nu

Joodse gewoontes, paintball & tentamens

Door: Nicolien Martine

Blijf op de hoogte en volg Nicolien Martine

10 November 2013 | Frankrijk, Parijs

haaai schaartjes,

De afgelopen weken heb ik veel gedaan en dan met name studeren! Ik heb een paar keer de vraag gehad hoe ik het onderwijs in Parijs met het onderwijs in Maastricht zou vergelijken. Dat is een moeilijke vraag! Dat het beide universiteiten zijn maakt niet dat het onderwijs direct vergelijkbaar is. Ik heb hier 6 verschillende vakken met ieder één les van 2,5 uur per week. Dit zijn lessen die verschillende vormen aannemen, van college tot presenteren tot interactief ergens aan werken. Qua niveau zou ik zeggen dat het vergelijkbaar is met de vakken in NL, alleen moet je hier veel meer lezen en veel meer stof beheersen voor een tentamen. Maar de tentamens zijn daarentegen ook wel een stuk makkelijker dan in NL; als je goed leert, op tijd begint en de rode draad beheerst dan moet je een heel goed cijfer kunnen halen. De druk is dus iets hoger, maar de uiteindelijke toetsing valt dan weer mee. Mijn studeren heeft mooie cijfers opgeleverd, helaas een onvoldoende (5 voor accountancy) maar verder een 8 en de rest tussen de 9 en 10.

Ik heb natuurlijk niet alleen maar gestudeerd de afgelopen tijd! Maar ik wil wel nog iets vertellen dat met school te maken heeft. Zoals jullie weten zit ik op een Joodse universiteit. Ik ben niet heel bekend met de Joodse cultuur en het is mooi om dingen te leren via observatie in plaats van alleen maar erover te lezen of horen. Eén van de gewoontes hier op school is dat iedere ruimte (klaslokaal, kantoren, keukentje etc.) een klein zuiltje heeft met een Hebreeuwse inscriptie die aangeraakt wordt wanneer je die ruimte binnengaat en weer verlaat. Na het aanraken kus je de hand waarmee je het hebt aangeraakt. Ik weet niet de precieze reden of gedachten hierachter; ik beschrijf hier alleen wat ik zie!

Een andere gewoonte is dat jongens en meisjes gescheiden les moeten hebben. Alleen voor mij gaat dit niet op (ik mag dus met jongens in een klas zitten) omdat ik niet Joods ben. Joodse jongens mogen dus wel bij mij in de klas zitten, maar niet met een Joods meisje. Daarom worden alle klassen dubbel gegeven. Ook mogen jongens en meiden elkaar niet aanraken (dat geldt dan weer wel voor mij); dus dat is even wennen! Iemand gaf me laatst bijvoorbeeld een sigaret en verontschuldigde zichzelf omdat we per ongeluk elkaars hand even aanraakte. Behalve het aanraken mogen de jongens mij ook niet in de ogen kijken. Goed om te weten, want eerst dacht ik dat iedereen heel verlegen of soms zelfs asociaal was.. maar dat was dus absoluut niet de reden erachter!

Verder zijn vanaf deze week alle lessen op vrijdag een half uur eerder afgelopen. Op vrijdag en zaterdag is namelijk Sjabbat. Daarom moet iedereen voor het donker binnen zijn. Omdat sommige een eindje moeten reizen stoppen we voortaan om half drie op vrijdag. Tijdens Sjabbat is alle elektriciteit en technologie verboden (geen telefoons, lichten, tv's, muziek, sportapparatuur, oven etc.). Op zaterdag bidden ze 8 uur aan een stuk, waarna ze gaan eten. Dit eten wordt doordeweeks bereid. Dit zijn gewoontes die verschillen per commune, maar mijn klasgenoten komen allemaal van dezelfde commune. Ooh, en dat eten is ook weer iets speciaals: ze mogen alleen Koosjer eten (ze hebben hun eigen supermarkten en restaurants in de commune) en ook daar zitten rituelen aan vast: zo mogen ze 6 uur geen deegproducten (zoals brood) eten nadat ze vlees hebben gehad.

Ik vind het echt heel interessant om over al deze tradities wat te leren. Ik ben van plan me iets meer in het Jodendom te gaan verdiepen om ook echt te begrijpen wat het doel is van al deze rituelen en gewoontes. Wat ik vooral heel fascinerend vind is dat dit hele ontwikkelde, 'normale', sociale jongeren zijn. Dit klinkt heel onaardig maar ik ben gewend aan een wereld vol snelheid, facebook, smartphones, muziek en dus veel minder gewend aan (religieuze) grenzen. Maar je merkt dus totaal geen verschil tussen ons en voor zijn het ook geen grenzen! Interessant toch? Zoveel verschillen en toch zo gelijk..

Er zijn verder drie andere internationale studenten hier, Elchin uit Azerbeidzjan, Alejandro uit Venezuela en Nikhil uit India. Met deze drie jongens ga ik het meeste om! We zijn afgelopen vrijdag gaan paintballen in Pontoise (anderhalf uur boven Parijs). Superleuk! Ik had het nog nooit gedaan maar het viel me erg mee; de pijn is goed te doen en een lekker actief en strategisch spel. Kijk maar eens naar de foto's als je wilt!
Toen we terugliepen naar het station kwamen we langs een kermis. Daar stonden onder andere allemaal lange houten tafels met stokbrood, wijn en kaas. Heerlijk! We zijn er bij gaan staan (gratis toegang) en hebben lekker gegeten en gedronken en gedanst op foute muziek met oude Franse mannen en vrouwen. Geweldig zo'n onverwachts genieten.

Verder heb ik ook weer wat creatieve activiteiten opgepakt, zoals breien (met dank aan mama!), tekenen en 3D kaartjes maken. Ik ben bij 'le Geant des Beaux-Arts' geweest, dé winkel voor (amateur) artiesten en kunstenaars (schilderen/tekenen). Ik ben er weet ik niet hoe lang binnen geweest. Ik houd van mandala's ontwerpen en daarvoor gebruik ik pennen van allerlei diktes. In die winkel hadden ze meer dan 150 diktes woeha! Dat was moeilijk kiezen haha maar ik heb wat unieke spullen gevonden (zie foto's!).

Ik heb ook nog een fotoshoot gedaan met een andere Nederlandse hier, zij is fotografe en ik was haar sixties model! Erg leuk om te doen, zie ook de foto's.

Tot slot kijk ik uit naar aanstaande vrijdag, dan komen mijn pap, broer en schoonzus op bezoek. En een week later ga ik 5 dagen naar Kuopio (Finland) waar 2 vriendinnen hun minor doen. Leuk leuk!

xoxo, Nicolien.



  • 10 November 2013 - 15:41

    Suzan:

    Super leuk verhaal weer. Geniet van het bezoek en van Finland!! Gr suzan

  • 10 November 2013 - 15:49

    Mama:

    dag lieve Nicolien,

    heerlijk, weer een verslag! Dat zo'n buitenlandstage heel bijzonder is, blijkt wel uit jouw verhaal. Mooi om te lezen wat je waarneemt/ervaart wat betreft de Joodse cultuur. Wel jammer dat je beperkt wordt in het contact met de jongens/meisjes lijkt me?
    Enne: wel te gek dat er twee vriendinnen een minor in Finland doen he? Ik ga tijdens de Questconference naar een workshop over het onderwijssysteem in Finland...
    Geniet nog van de vrije zondag, tot mails, bellens, etc.

    mama xx

  • 10 November 2013 - 15:50

    Nicolien Martine Pijnenburg:

    Dankjewel voor reacties!! Foto's komen eraan!

  • 10 November 2013 - 15:50

    Mama:

    PS: ik heb ook een pagina aangemaakt voor reis naar Canada op waarbenjenu :-)

  • 10 November 2013 - 16:21

    Vincent:

    Ha zussie,

    Leuk en mooi verhaal weer. Nog een weekje en dan komen wij die kant op. Waar blijven de paintballfoto's?!

    Lechajem

  • 13 November 2013 - 19:21

    Nicolien Martine Pijnenburg:

    Lechajem jonge tot over 2 dagen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicolien Martine

Van 31 augustus 2013 tot 25 januari 2014 zal ik aan Touro University in Parijs studeren. Dit is mijn minor in het derde jaar gezondheidswetenschappen - klinische psychologie & geestelijke gezondheidskunde. Ik ga vakken volgen bij de faculteiten psychologie, geschiedenis, filosofie, accountancy en management. Op dit profiel houd ik je op de hoogte van mijn reis!

Actief sinds 12 Aug. 2013
Verslag gelezen: 652
Totaal aantal bezoekers 18396

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2013 - 31 December 2013

Parijs

Landen bezocht: